dr Marcin Pigulak
Adiunkt w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM
Adres e-mail: marcin.pigulak@amu.edu.pl
Pracownik Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM. Historyk i filmoznawca. W 2022 roku uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o sztuce, broniąc pracę doktorską pt. Strategie obrazowania historii w filmach Aleksandra Sokurowa (promotor: prof. dr hab. Krzysztof Kozłowski).
W ramach Konsorcjum DARIAH-PL (Digital Research Infrastructure for the Arts and Humanities) pełni rolę specjalisty w Centrum Sztucznej Inteligencji (Wydział Matematyki i Informatyki UAM).
Był wykonawcą grantu 50 000 słów. Indeks tematyczno-chronologizacyjny 1918-1939 (Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, nr rej. 1aH 15 0286 83, kierownik: prof. zw. dr hab. Piotr Wierzchoń).
Prowadzi zajęcia dydaktyczne z globalnej i krajowej historii gier cyfrowych oraz rynku gier wideo. Do jego zainteresowań badawczych należą m.in. historia filmu i gier cyfrowych, audiowizualne oraz cyfrowe przejawy kultury historycznej, historiozofia w kinematografii, tematyka historyczna w grach wideo, a także sposoby konstruowania dyskursu dotyczącego pamięci zbiorowej.
Istotne miejsce w aktywności zawodowej Marcina Pigulaka zajmuje działalność na polu edukacji medialnej, animacji kultury i popularyzacji wiedzy. Jako autor materiałów edukacyjnych, prelegent i konsultant naukowy współpracował m.in. z Galapagos Films, Zespołem Edukacji Sieci kin Multikino i Cinema 3D, Ferment Kolektiv (w tym z portalem Film w Szkole), Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Uniwersytetami Trzeciego Wieku oraz Siecią Małych Kin Społecznościowych “Kino za Rogiem”.
Wraz z dr Joanną Pigulak jest autorem broszury edukacyjnej do gry This War of Mine (11 bit studios, 2014). Publikacja, zawierająca artykuły specjalistyczne i scenariusze lekcji, otrzymała rekomendację Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu Gry w edukacji. Oboje we współpracy z poznańskim Centrum Szyfrów Enigma pełnili również funkcję kuratorów „Pikselowej rewolucji” (2022 r.) – cyklu wykładów i spotkań poświęconych twórczyniom i twórcom polskiej kultury cyfrowej.
Publikacje
Monografie
- Grzelak Sz., Pigulak M., Wierzchoń P., Japonia w prasie polskiej XIX wieku, Poznań 2021.
- Kordek N., Pigulak M., Wierzchoń P., Tajwan w prasie polskiej. Ostatnie dwieście pięćdziesiąt lat w perspektywie fotodokumentacyjnej: Druga Rzeczypospolita okresu 1919-1930, Poznań 2020.
- Pigulak M., Wierzchoń P., Stefan Korboński w obrazach słów, Poznań 2019.
- Kwapiszewski Sz., Pigulak M., Wierzchoń P., Wietnam. Wietnamczycy. Wietnamskość. Całe 200 lat Wietnamu w oczach Polaków, Poznań 2017.
Rozdziały w monografiach
- Społeczna recepcja obrazów polskiego podziemia niepodległościowego 1944-1956 w kinematografii Trzeciej Rzeczypospolitej, w: Pamiętając komunizm w postkomunistycznej Europie, red. R. Halili, Ł. Gemziak, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2019.
Artykuły
- The Polish demoscene – between the past and the future. Conversation with Łukasz Szałankiewicz, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, vol. XXXIII, no. 33(42), Poznań 2023.
- Gry pamięci. „Valiant Hearts: The Great War” i „My Memory of Us” w perspektywie kultury historycznej, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, t. XXIX, no. 38, Poznań 2021.
- O transmedialnej sadze i jej fandomie. Gwiezdne wojny w konstelacji popkultury, „Polonistyka”, nr 35 (marzec 2020).
- Strategie kontroli i represji kościoła scjentologicznego wobec amerykańskiej kinematografii, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, vol. XVIII, no. 27, Poznań 2016.