dr Joanna Pigulak
Adiunkt w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM
Adres e-mail: joanna.pigulak@amu.edu.pl
Groznawczyni i filmoznawczyni; pracę doktorską z zakresu transmedialnych zależności między filmem i grami wideo obroniła w 2019 roku (promotor: prof. UAM dr hab. Marek Kaźmierczak). Badawczo interesuje się zagadnieniami związanymi z różnymi aspektami analizy gier wideo, w tym genologią gier cyfrowych, strukturami interfejsów, użyciem kinematograficznych środków wyrazu w grach, narracjami zaangażowanymi. Zagadnienie immersji w grach wideo i filmie badała na stażu naukowym w The David And Yolanda Katz Faculty of the Arts Tel Aviv University (The Steve Tisch School of Film and Television).
Autorka książki Gra w film. Z zagadnień zależności między filmem i grami wideo, która ukazała się nakładem wydawnictwa Universitas (2022) w serii Projekty Komparatystyki.
Współtwórczyni studiów groznawczych, opiekunka Groznawczego Koła Naukowego „Gekon”, instytutowa koordynatorka Laboratorium Eksperymentalnych Mediów im. Stanisława Lema na WFPiK; współredaktorka czasopisma „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, członkini Polskiego Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami.
Zwolenniczka popularyzacji wiedzy akademickiej – współpracuje z instytucjami kultury i nauki (CK Zamek, Centrum Sztuki Enigma, Narodowe Centrum Kultury). Współautorka opracowań i scenariuszy lekcji dla filmów i gier cyfrowych (zob. Gry w edukacji – scenariusze lekcji przygotowane do gry This War of Mine przygotowane we współpracy z 11 bit studios). Prowadzi zajęcia w Collegium da Vinci na kierunku Game Development.
Publikacje
Monografie
- Gra w film. Z zagadnień relacji między filmem i grami wideo, Universitas, Kraków 2022.
Artykuły (wybór)
- Cutscenes, czyli film w grze. Wykorzystanie parametrów filmowego montażu w scenach przerywnikowych, w: Dyskursy gier wideo, red. K. M. Maj, M. Kłosiński, seria „Perspektywy Ponowoczesności”, Ośrodek Badawczy Facta Ficta. Kraków 2019.
- Dźwięki reaktywne, dźwięki antycypujące. Z zagadnień funkcjonowania ścieżki dźwiękowej w grach wideo, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, vol 28, no 37 (2020).
- Między realnością a wirtualnością. Wykorzystanie fotogrametrii w grze wideo „Zaginięcie Ethana Cartera”, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, vol 21, no 30 (2017).
- Narracja linearna w grach wideo w kontekstach immersji, „Replay. The Polish Journal of Game Studies”, nr 1(6) (2019).
- Narracja subiektywna i obiektywna w grach wideo, w: Dydaktyczna szkoła doktorska, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań 2019.
- Poetyka grozy. Wykorzystanie konwencji gatunkowej horroru w grach cyfrowych, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communications”, vol 23, no 32 (2018).
- Ponad inter-, w kręgu trans. Nowelizacje gier wideo jako przykład narracji transmedialnych, „Forum Poetyki” nr 18 (2019).
- Przestrzenie semifilmowe. Symulowanie właściwości przestrzeni kinematograficznych w grach wideo, „Kwartalnik Filmowy” nr 109 (2020).
- Trailery gier wideo. Analiza cech formalnych i gatunkowych, „Studia Europaea Gnesnensia”, nr 17 (2018).