dr Adrianna Woroch
Adiunkt w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM
Adres e-mail: adrwor@amu.edu.pl
Absolwentka filmoznawstwa i kultury mediów na UAM w Poznaniu. W Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych prowadzi zajęcia na temat kina niezależnego, kina bliskowschodniego oraz różnych odsłon realizmu w kinie współczesnym.
Interesuje się kinem i serialem współczesnym, w szczególności amerykańskim i europejskim. Główne nurty swoich badań – autorefleksyjność w dziełach audiowizualnych oraz związki filmu i innych mediów – zgłębiała na dwóch stażach zagranicznych – na Uniwersytecie Karola w Pradze oraz na Uniwersytecie Sztokholmskim.
W ramach programu „Diamentowy Grant” realizowała projekt Rozpad wewnętrznych ram dzieła filmowego. Techniki deziluzyjne w kinie współczesnym.
Publikacje
Monografie
- Kicz i piękno w twórczości Paola Sorrentina na przykładzie dzieł: „Wielkie piękno”, „Młody papież”, „Wszystkie odloty Cheyenne’a” oraz „Młodość”, Siemianowice Śląskie 2019.
Artykuły
- W świecie kolorowej (anty)utopii. O animowanych cyborgach w „Kongresie” Ariego Folmana, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2020, nr 37 (vol. XXVIII).
- Granica pomiędzy twórczą adaptacją a dziełem autorskim. Filmowe wizje literatury, w: Rejestry kultury, red. Ksenia Olkusz, Wrocław 2019, s. 633-647.
- Scandinavian Crime Fiction, czyli kilka słów o śniegu, micie i morderstwach, „Forum Poetyki” nr 13/2018.
- W poszukiwaniu straconego sensu. Analiza i interpretacja filmu „Pociąg do Darjeeling” Wesa Andersona, „Amor Fati” nr 2 (8)/2017.
- Szaleni romantycy w ujęciu Jana Švankmajera. Analiza porównawcza dzieł Edgara Allana Poego oraz filmu „Szaleni”, „Symbolae Europaeae” nr 10 (2/2016).
- Tożsamość dziecka w zaborze pruskim i rosyjskim na przykładzie noweli Henryka Sienkiewicza, w: Nowe tożsamości w kulturze europejskiej, red. R. Chęciński, G. Ronge, A. Woroch, Poznań 2016, s. 138-153.
- Samotność: wybór czy odrzucenie. Motywy filmowe, w: Samotność: rzeczywistość czy fikcja?, red. J. Zimny, Stalowa Wola 2013, s. 763-777.
- Buntownik bez powodu, „Pro Arte” 2014, nr 5 (123).
- „Birdman”, czyli jak zaprzyjaźnić się z ego, „Pro Arte” 2015, nr 2 (125).
- New Tech jako droga rozwoju filmu współczesnego, „Pro Arte” 2015, nr 2 (125).
- Home, sweet home, „Pro Arte” 2015, nr 3 (126).
- Różne oblicza staruszki Ziemi, „Pro Arte” 2015, nr 4 (127).
- Okruchy magii w codzienności, „Pro Arte” 2015, nr 5 (128).
- Winter is coming, „Pro Arte” 2017, nr 1/2017.