prof. UAM dr hab. Mikołaj Jazdon

Profesor uczelni w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM

1990-1995: studia anglistyczne na Wydziale Neofilologii UAM w Poznaniu
1996: ukończenie studiów magisterskich na podstawie pracy John Ford’s Film Adaptation of „The Grapes of Wrath by John Steinbeck
1992-1997: studia polonistyczne na Wydziale Filologii Polskiej UAM w Poznaniu
1997: ukończenie studiów magisterskich na podstawie pracy Poetyka „Personelu” Krzysztofa Kieślowskiego
1997–2000: studia doktoranckie na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu
1993-1999: realizacja 13 filmów w Amatorskim Klubie Filmowym „AWA” w Poznaniu, wśród nich wielokrotnie nagradzane filmy dokumentalne: Ostatnie spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim (1996), Polonistka (1997), Autograf(1999)
1997 i 2000: dwukrotnie przyznane stypendium przez Kapitułę Nagrody Artystycznej Miasta Poznania dla młodych twórców poznańskiego środowiska artystycznego w dziedzinie filmu
1998: założenie i prowadzenie do chwili obecnej Klubu Krótkiego Kina, czyli cotygodniowych projekcji filmowych połączonych ze spotkaniami autorskimi w CK „Zamek” w Poznaniu
2000: stopień naukowy doktora na podstawie dysertacji Twórczość dokumentalna Krzysztofa Kieślowskiego, napisanej pod kierunkiem prof. dr. hab. Marka Hendrykowskiego
2001: Nagroda Prezesa Rady Ministrów za pracę doktorską
2001: praca przy realizacji zdjęć na wystawę Pamiętanie poświęconej historii Żydów w Warszawie, otwartej w Synagodze Nożyków
2001: laureat Medalu Młodej Sztuki przyznanej przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” za cykl autorskich prezentacji filmowych w Klubie Krótkiego Kina
2001: dyrektor artystyczny (do dzisiaj) Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Off Cinema w Poznaniu
2003: laureat nagrody II stopnia przyznanej przez Rektora UAM
2008: współscenarzysta, konsultant i prowadzący wywiady do 12 odcinków telewizyjnej serii Sztuka dokumentu
2010: habilitacja na podstawie książki Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza
2010: wyróżnienie dla najlepszej książki naukowej podczas XIV Poznańskich Dni Książki Naukowej za  Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza
2011: laureat nagrody II stopnia przyznanej przez Rektora UAM
2012: profesor w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów UAM w Poznaniu

Publikacje

Książki autorskie

  • Dokumenty Kieślowskiego, Poznań 2002.
  • Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Poznań 2009.

Książki współautorskie

Hasła encyklopedyczne w: Aktualizacje encyklopedyczne. Suplement do Wielkiej Encyklopedii Powszechnej Wydawnictwa Gutenberga. Film, pod red. dr hab. Małgorzaty Hendrykowskiej i prof. dr hab. Marka Hendrykowskiego, Poznań 1997.

Samodzielna redakcja naukowa książki

Polskie kino niezależne (redaktor tomu zbiorowego). Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań 2005.

Współredagowane tomy zbiorowe

  • (Wspólnie z Katarzyną Mąką-Malatyńską) Zobaczyć siebie. Polski film dokumentalny przełomu wieków, Poznań 2011.
  • (Wspólnie z Katarzyną Mąką-Malatyńską i Piotrem Pławuszewskim) Pogranicza dokumentu, Poznań 2012.

Współredagowane numery czasopism

(Wspólnie z Andrzejem Szpulakiem) Special Issue: Polish Cinema 1908-2008. New Gaze, „Images” 2008 nr 11-12.

Artykuły naukowe

  • Tradycja amerykańskiej fotografii w „Gronach gniewu” Johna Forda i Gregga Tolanda, w: Szkice z poetyki filmu, pod red. Marka Hendrykowskiego, Poznań 1995.
  • Motyw pułapki, czyli „Chciałbym się ogolić”, w: Andrzej Kondratiuk, praca zbiorowa pod redakcją Marka Hendrykowskiego, Poznań-Konin 1996.
  • „Personel” – credo artystyczne Krzysztofa Kieślowskiego [w:] Poloniści o filmie, praca zbiorowa pod redakcją Marka Hendrykowskiego, Poznań 1997.
  • A ziemia była pustkowiem i chaosem… O dokumentach wojennych Johna Forda i Johna Hustona, „Kwartalnik Filmowy” nr 23, 1998.
  • Bogdan Dziworski /o reżyserze filmów dokumentalnych/, „Czas Kultury”, nr 6, 1998.
  • „Czarna seria” posiwiała, w tomie zbiorowym: Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego, pod red. Małgorzaty Hendrykowskiej, Poznań 2000.
  • Spotkania z Kieślowskim. O dokumentalnych portretach reżysera, „Kwartalnik Filmowy” 2001 nr 33.
  • Dokumentalne powroty, „Kwartalnik Filmowy” 2001 nr 34.
  • Obrazy przemocy w telewizyjnych serwisach informacyjnych w: Przemoc na ekranie, pod red. Małgorzaty Hendrykowskiej i Marka Hendrykowskiego. Poznań 2001.
  • Über die Dokumentarfilme Krzysztof Kieślowskis, „Balagan. Slavisches drama, theater und kino“ Band 8, Heft 2/02 (2002).
  • „Amator” a rozpoznawanie rzeczywistości. „Camera Buff”: reckoning with reality, w: Marysia Lewandowska. Neil Cummings, Entuzjaści z Amatorskich Klubów Filmowych. Enthusiasts from Amateur Film Clubs, Warszawa 2004.
  • Ograniczony punkt widzenia – filmowy obraz powstania w getcie warszawskim, „Kwartalnik Historii Żydów”, 2004 nr 2 (210).
  • Fotografie w filmach Kazimierza Karabasza, w: Kadrowanie rzeczywistości – szkice z socjologii wizualnej, pod red. Jerzego Kaczmarka. Poznań 2004.
  • The Image of Foreigners in Polish Film after the Second World War, w: Stereotyp und Geschichtsmythos in Kunst und Sprache, pod redakcją Katrin Berwanger i Petera Kosty, Frankfurt am Main 2005.
  • Odzyskanie niepodległości w 1918 roku w polskim filmie dokumentalnym, w: Poznańskie Spotkania Językoznawcze, pod redakcją Zdzisławy Krążyńskiej i Zygmunta Zagórskiego, tom XIV, Poznań 2005.
  • Historia w polskim filmie dokumentalnym przełomu wieków, w: Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, pod redakcją Małgorzaty Hendrykowskiej. Poznań 2005.
  • Zabezpieczanie śladów. O filmach Marii Zmarz-Koczanowicz, w: Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, pod redakcją Małgorzaty Hendrykowskiej. Poznań 2005.
  • Piosenka w polskim filmie dokumentalnym lat 60. i 70., w: W teatrze piosenki, pod redakcją Izoldy Kiec i Michała Traczyka, Poznań 2005.
  • Etiudy Wiszniewskiego, w: Wojciech Wiszniewski, pod red. Marka Hendrykowskiego. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań 2006.
  • Śmierć zdegradowana okiem kamery dokumentalnej, „Blok. Międzynarodowe Pismo Poświęcone Kulturze Stalinowskiej i Poststalinowskiej”  2005 nr 4 (numer ukazał się w 2006 roku).
  • Fotografie w roli głównej, „Kwartalnik Filmowy” 2006 nr 54-55.
  • Autorefleksje dokumentalisty w „Na progu” Kazimierza Karabasza, „Images” 2008 nr 11-12.
  • „Okruchy”. Kilka uwag o motywach religijnych w twórczości filmowej Kazimierza Karabasza, w: Język religijny dawniej i dziś (w kontekście teologicznym i kulturowym). Materiały z konferencji Gniezno 22-24 września 2008. pod redakcją ks. Pawła Bortkiewicza, Stanisława Mikołajczaka i Małgorzaty Rybki, Poznań 2009.
  • Marian Marzyński – autobiografia dokumentalisty, „Kwartalnik Filmowy” 2011 nr 73.
  • O adaptacji filmowej opowiadania Zofii Nałkowskiej „Przy torze kolejowym”, „Images”, 2009-2010 nr 13-14.
  • Nye tider – nye håb? Polsk film efter kommunismens sammenbrud, „Kosmorama. Tidsskrift for filmkunst og filmkultur”, 2011 nr. 247.
  • Autobiografia dokumentalisty – „Spotkania” Kazimierza Karabasza, w: Zobaczyć siebie. Polski film dokumentalny przełomu wieków, pod redakcją Mikołaja Jazdona i Katarzyny Mąki-Malatyńskiej. Poznań 2011.
  • Solidarność sfilmowana, „Polonistyka” 2011 nr 7.
  • Prowokacja we współczesnym filmie dokumentalnym, „Polonistyka” 2012 nr 10.
  • Filmowa sztuka faktu, „Znak” 2012 nr 690 listopad (11).
  • Bilderwelten des Dokumentarischen. Präsenz der Vergangenheit und Erkundung der Gegenwart, w: Der Polnische Film. Von Seinen Anfangen bis zur Gegenwart, pod redakcją Konrada Klejsy, Schammy Schahadat i Margaret Wach, Schüren 2013.